DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hämta RSS feed  NYHETSBREV!

  Foto  Foto
Första fotoförsöken under vattnet – mycket att tänka på
Sök perspektiv och lek med det ljus som finns. Här ger motljuset en läcker silhuett-effekt samtidigt som blixtarna lyser upp en del av förgrunden. Svartvitt tycker jag funkar bra på vrak, det kan förstärka detaljerna och formerna.
Första fotoförsöken under vattnet – mycket att tänka på
Samma bild, olika resultat. Den första har jag vitbalanserat för att få fram de riktiga färgerna. Den andra är som synes omgjord till svartvit. Vilken tycker du bäst om? Här har jag också försökt tänka igenom kompositionen och utnyttja de linjer och strukturer som finns.
Första fotoförsöken under vattnet – mycket att tänka på
Samma bild, olika resultat. Den första har jag vitbalanserat för att få fram de riktiga färgerna. Den andra är som synes omgjord till svartvit. Vilken tycker du bäst om? Här har jag också försökt tänka igenom kompositionen och utnyttja de linjer och strukturer som finns.
Första fotoförsöken under vattnet – mycket att tänka på
Det gäller att vara snabb och lägga sig i position, det är ju mycket mer intressant med ett sköldpaddeansikte än en sköldpadderumpa.Att sedan sköldpaddor tycks gilla att spegla sig i vidvinkeldomer, ja det underlättar :-). Fundera också på kompositionen, hur fenorna utnyttjas för att skapa dynamik i diagonalen.
Första fotoförsöken under vattnet – mycket att tänka på
Fri fotografering i naturligt ljus, utan blixt, ja utan dykutrustning också för den delen. Genom att fridyka ner får jag en intressantare vinkel. Och med en relativt kort slutartid (1/125 sekund) kan jag få en skarp bild och fånga solstrålarnas lek.
Första fotoförsöken under vattnet – mycket att tänka på
När man tar bilder av så här små motiv kan det vara svårt att få skärpan på rätt ställe.
Första fotoförsöken under vattnet – mycket att tänka på
Makro handlar ofta om tålamod. Tålamod och noggrannhet. Det är mycket annorlunda men väldigt trevligt att dyka på detta lugna sätt, men det krävs en tålmodig buddy.
Första fotoförsöken under vattnet – mycket att tänka på
Ibland kan en underexponerad bakgrund lyfta fram motivet. Genom att ha mer plats framför fisken än bakom uppnås en dynamik i bilden, som fångar fiskens rörelse.

Första fotoförsöken under vattnet

– mycket att tänka på

Tekst och foto Marko Wramen
I det andra avsnittet av DYKs serie om att börja fotografera under vattnet delar Marko Wramén med sig av sina första erfarenheter under vattnet med en riktig kamerarigg i handen. Vi resonerar också kring hur man kan få bättre bilder med ett par enkla tricks.

I förra numret av DYK gick jag igenom vilken utrustning som kan behövas för att börja fotografera seriöst under vattnet. Med alla grejer inköpta (utom blixtar som jag lånade av en kollega) packade jag så väskan och åkte ner till en veckas dykkryssning på m/v Tala i Röda havet. Målet var att bekanta mig med kameran, huset och blixtarna, och försöka få till i alla fall några passabla bilder.

Efter ett check out-dive börjar jag i den svåra änden med att försöka ta vidvinkelbilder med blixt på ett vrak, minsveparen precis utanför Hurghada. Sikten är så där för att vara i Röda havet, med mycket partiklar i vattnet. En sak står klart väldigt snabbt – det gäller verkligen att hålla koll på blixtarnas position i förhållande till kameran. Så långt ut som möjligt och gärna lite bakom kameran. Minsta felplacering och bilderna drabbas av rena snöstormen i kanten på grund av blixtljus som reflekteras på partiklar. Visst, man kan rädda en del av det i efterbearbetningen, men det är mycket bättre att få det rätt från början.

Det tar många bilder innan jag har någotsånär ordning på det. Och det är inte utan att jag önskar att jag köpt ännu längre blixtarmar än den standardlängd jag har nu (två länkar á 20 centimeter till varje blixt). Kanske köper jag till en längre länk för var sida? Känns som om jag inte kan ha långa nog när jag plåtar vidvinkel medan det vid makro förstås kan bli bökigt med för långa blixtarmar.

Fånga det naturliga ljuset

Nästa lärdom är att det är avgörande att fånga också det naturliga ljuset för att få en vacker vidvinkelbild, och att jag därmed måste prova mig fram med exponeringsvärdena ända till havet får den där härliga djupblå nyansen. För ljust och havet ser dassigt ut, för mörkt och det blir nästan svart och bilden tappar både i känsla och detalj. Här gäller alltså också att ta många bilder och prova sig fram.

För att göra det enklare för mig sätter jag ISO på ett fast värde (400) och likaså tiden (1/125-dels sekund för att vara säker på att undvika rörelseoskärpa). Sedan experimenterar jag genom att ändra bländarvärdet och titta på skärmen efter varje bild. Egentligen bör man titta på histogrammet istället (stapeldiagrammet som visar exponeringen rent tekniskt), det är mycket mer exakt, men jag är inte riktigt van vid det än. Efter mycket blixtrande kommer jag fram till att en bländare på f8 funkar bra i just det här ljuset. Sedan kan jag behålla kameran på det värdet och koncentrera mig mer på kompositionen.

Hitta linjerna och vinklarna

Som vanligt i fotografi gäller det att hitta överraskande och annorlunda vinklar utan att det för den skull blir konstlat och överdrivet. Därför simmar jag runt en bit ut från vraket och provar på olika djup. Minsveparen ligger på sidan med fören pekandes fritt i vattnet – ett tacksamt motiv. Använd till exempel tredjedelsregeln. Om du delar in bilden i ett rutnät med linjer vid...

Logga in för att se fullständiga artiklar, eller registrera dig om du inte redan har en inloggning på DYK. Båda är här.

Skaffa också prenumeration på DYK tidningen här.

Läs även

Skaffa dig information, inspiration och upplevelser