Vraket s/s War Fundy i Ålands hav Sony A7R II, Sigma 15mm, ISO 3200, f/9, 1/25 sek
UV-Fotoskola
Lektion 4 – Full kontroll
Det har aldrig varit så enkelt att fotografera som nu, och i praktiskt taget varje smartphone finns en kamera som är kapabel att ta bilder med imponerande kvalitet med tanke på det lilla formatet.
Programautomatiken förfinas med varje ny generation av kamera, och vi förväntar oss att kameran automatiskt ska anpassa sig till ljusförhållanden och känna igen de olika typer av motiv som vi ska fotografera. Med auto- och programautomatik kommer man väldigt långt, och jag använder själv de funktionerna i en del situationer på land. Det är ju trots allt så att kameran är oslagbar på att beräkna en exakt exponering och processa bilden på ett optimalt sätt. Det kan vara användbart om man inte är ute efter det konstnärliga, och kanske inte har tid att lägga på efterbehandling av bilderna. Resultatet blir dock på på kamerans villkor då man kör på full automatik, och det blir ju inte alltid precis som man vill ha det.
Automatiken är mindre användbar för undervattensbruk, men det kan fungera hyfsat bra om man fotar med enbart naturligt ljus. Jag har några tidiga undervattensbilder som är tagna med automatik utan blixtar som jag fortfarande tycker håller måttet.
Efter ett tag kommer du dock till en punkt när du inser begränsningarna och vill börja utforska de manuella inställningarna. Då är det viktigt att förstå grunderna och hur de olika inställningarna påverkar exempelvis exponering, skärpedjup, brus, kantskärpa och det slutliga resultatet. Sedan är det bara att börja laborera och använda kunskaperna för att ta bilder på dina egna villkor.
Vi gennemgår i denne lektion:
Kontroll
Exponera mera
Programlägen
Bländare
Slutartid
ISO
Ljusmätning
Histogram
Fokus
KONTROLL
– på både dykning och kameraKontroll på både dykning och kamera
En förutsättning för att kunna fotografera under vattnet på ett avslappnat och säkert sätt är att man först har bra koll på själva dykningen med bra avvägning och kontroll. Jag har dykt med duktiga fotografer som tagit fantastiska bilder och som haft full kontroll på sina kameror, men som samtidigt varit bedrövliga som dykare och legat på botten och förstört sikten för andra, och vissa andra som hängt i korallerna vid dyk i tropiska vatten då de inte haft full koll på avvägningen. Om man absolut måste ta stöd så är det bättre att använda två fingrar mot underlaget eller en speciell aluminiumpinne som finns att köpa som ett tillbehör.
Jag själv var i alla fall någorlunda varm i kläderna med ett drygt hundratal dyk i ryggen när jag gick från min kompaktkamera med automatik till att ta med min systemkamera under vattnet.
När du ägnar dig åt UV-foto är det även en fördel att ha en trogen och tålmodig buddy eller ett team, där ni är uppmärksamma på varandra med bra rutiner och kommunikation.
Man ska inte sticka under stol med att en kamera stjäl ganska mycket uppmärksamhet, och många fotografer är helt öppna med att det är solodykning de ägnar sig åt. All form av dykning innebär risker på olika nivå, och det handlar ju om att minimera dessa risker. Jag kan erkänna att jag...