DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hämta RSS feed  NYHETSBREV!!

  Rejse  Resa
Första klassens fotonördar
Det finns oändliga kompositionsmöjligheter för den som vill fotografera clownfiskar – Röda havets supermodeller.
Första klassens fotonördar
En av de nyfikna och fotogeniska oceanic whitetip-hajarna som håller till vid Elphinstone.
Första klassens fotonördar
När många fotografer plåtar samma motiv, finns utmärkta förutsättningar för att efteråt ha konstruktiva diskussioner kring resultatet.
Första klassens fotonördar
Ett typiskt motiv i Röda havet, där det gäller att hitta rätt balans mellan blixtljuset i förgrunden och det naturliga ljuset i bakgrunden.
Första klassens fotonördar
St. Johns Caves har håligheter och sprickor i taket där solens strålar tränger in som laserstrålar och skapar en perfekt miljö när man vill leka med ljuset.
Första klassens fotonördar
Alex Mustard håller dagens lektion på storbildsskärmen i båtens salong.
Första klassens fotonördar
Det avslutande klassfotografiet – det är inte ofta som man ser så många DSLR-kameror med tillhörande höljen på en och samma plats.

Första klassens fotonördar

Av Morten Bjørn Larsen

26 undervattensfotografer på samma båt – det låter som receptet på ett garanterat fiasko. Men eftersom man samlats för att uteslutande ägna sig åt uv-foto och inte behöver ta hänsyn till ”vanliga” dykare, och när mästerfotografen Alex Mustard samtidigt delar med sig av sina erfarenheter mellan dyken, då kan det inte bli fel.

Det var egentligen rena rama turen att jag över huvud taget kom med. Jag hade bara haft mitt DSLR-hus i nio månader och hade inte hört talas om workshopen. Men några månader tidigare, hade jag bläddrat i ett gammalt nummer av DYK och såg där annonsen för resan. Vid det laget var resan till Röda Havet för länge sedan slutsåld. Men tack vare en mild telefonterror riktad mot arrangören och en avbokning från en tysk fotograf, lyckades jag klämma mig ombord.
I Hurghada träffade jag delar av gruppen och Lars Stenholdt Kirkegaard från Red Sea Safaris som arrangerade turen. På båten skulle vi bli 26 fotografer från Danmark, England, Holland, Sverige, Finland, USA och så en kille från Indien. Det låter kanske som många men när det sker ombord på Blue o two-båten Blue Horizon som är en 41 meter lång super-live aboard finns det gott om plats. Medan vi fick en snabb indelning av hytterna och genomgång kring båten, började de sista fotograferna från England att trilla in. När så Dr Alexander Mustard kom över och sträckte fram handen för att önska mig välkommen ombord var det som om jag just fått en autograf av Zlatan. Nu stod det klart att det här inte skulle bli någon vanlig liveaboard-tur. Samma kväll började alla montera sin utrustning – och det var inga billiga grejer.

Avrostningsdyk
Nästa morgon började resan med ett avrostningsdyk på ett litet kustrev. Alla hade funnit en parkamrat och hade kameran med, så i realiteten var det inte så mycket ”check up-dive” som det låter. För egen del blev dyket inte någon större fotosuccé. För det första hade det varit kraftig pålandsvind, så sikten levde inte upp till Röda havets goda rykte. Men mest av allt var jag nog bara överladdad, nu hade ju kursen börjat! Kanske var det också för att Mr Mustard låg alldeles vid sidan av mig med sin nya Nikon D700 som han tog ner under vattnet för allra första gången. Jag tror inte heller att jag var den enda som kände mig lite pirrig, för samtliga 26 fotografer låg på ett allt för litet område av revet, ivriga att får klämma på avtryckaren så fort något motiv visade sig.
Efter avslutat avrostningsdyk styrde fartyget mot Elphinstone Reef och workshopen började nu på allvar. Varje dag fick vi ett par lektioner av Alex, en mellan dyken och en på kvällen. På den senare hade vi möjlighet att ge Alex två tre bilder var, som han gick igenom på storbildsskärm. Den första lektionen handlade om hur veckan rent fotomässigt var upplagd. Vi skulle köra till en ny plats varje morgon och sedan bli kvar där hela dagen för att få många fotomöjligheter på samma plats. Det ger fotografen chansen att efter det inledande dyket, planera de kommande bilderna med tanke på komposition, kamerainställningar, placering av ev modell och solens läge på himlen. På första lektionen berättade Alex också att vi i första hand skulle koncentrera oss på vidvinkelbilder under veckan för att kunna arbeta mycket med tredimensionell komposition,...

Logga in för att se fullständiga artiklar, eller registrera dig om du inte redan har en inloggning på DYK. Båda är här.

Skaffa också prenumeration på DYK tidningen här.

Läs även

Skaffa dig information, inspiration och upplevelser