Lars Kirkegaard
– digital pionjär
År 1991 gick Lars till banken och lånade en mindre förmögenhet till en Nikonos V undervattenskamera plus vidvinkelobjektiv och blixt. Då hade han redan gått i lära som reklamfotograf i ett par år. Stick i stäv mot allt förnuft köpte han den bästa kameran på marknaden utan särskild erfarenhet av undervattensfotografering. Men han litade på sin kunnighet som fotograf. Han ansåg att det inte skulle dröja innan han även bemästrade konsten under vatten.
”Vid början av 90-talet var det inte många som visste något om undervattensfoto. Jag var också förberedd på att lära mig det mesta själv. Varför inte? Jag hade ju redan hela tekniken i ryggraden. Jag hade undervisat i fotografering på olika yrkesgymnasier i flera år. Men där misstog jag mig!” minns Lars.
Först många år senare fick han jobb som turistfotograf på Stora Barriärrevet i Australien. Då var han fullärd fotograf. Han tog två rullar film per dag. Där hittade han slutligen formen. Han arbetade där i ett halvår. Sedan reste han vidare runt världen och lärde ut dykning och fotografering.
Nu många år senare har hans erfarenhet ökat. Senare utbildade Lars sig till reprotekniker med specialisering på grafisk teknik och ekonomi. Under 6 år var han administrativ ledare för DYK. Då var han med om att införa digitala bilder i tidskriften. Han var en av de första digitala undervattensfotograferna i Skandinavien. Lars har varit domare i många fototävlingar. Han tog initiativet till fototävlingen på Copenhagen Diveshow. Idag är han delägare i dykresebyrån Sea Safaris och har därför tillfälle att fotografera på många ställen i världen. Dessutom undervisar han nyblivna och erfarna undervattensfotografer. Samtidigt har han ett par nordiska agenturer på kamerahöljen, filter och videohöljen. Favoritfotoställena är Norge och Röda Havet.
”Undervattensvideo har blivit min nya stora passion. Kanske kommer man i framtiden att se mig lika ofta med en videokamera som med ett stillbildshölje” avslutar Lars.
Lars fotograferar med Nikon D80 i Hugyfothölje och objektiven 10,5 mm, 12-24 mm och 105 mm, ibland med extra närbildslins. Armsystemet är Ultralight. Han använder ofta sin GreenForce-lampa för att lysa upp bra närbildsmotiv. Se mera på www.fotografit.dk