DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hämta RSS feed  NYHETSBREV!

  Portfolio  Portfolio
Martin Edge – brittisk fotolärare i toppklass
Martin Edge – brittisk fotolärare i toppklass
Martin Edge – brittisk fotolärare i toppklass
Motiv: Manet Plats: Cornwall England Kamera: Nikonos III, 15 mm vidvinkel Blixt: Nej Kommentar: Av alla bilder jag tagit skattar jag nog den här allra högst. Min dykkompis Bob Wrobel och jag tillbringade drygt en timme i den naturliga bassängen. Jag fick med mig den här bilden. Kort efteråt formulerade jag punkterna i min metod ”Think and consider”. Alla bitarna föll på plats och jag behövde aldrig se tillbaka. Motivområden på grunt vatten har allt sedan dess varit en av grundbultarna i mitt fotograferande.
Martin Edge – brittisk fotolärare i toppklass
Motiv: Bläckfiskar Plats: Bonaire Kamera: Nikon F100, Subal-hölje, 60 mm makro Inställningar: Bländare 11 eller 16 Blixt: 1 Sea&Sea-blixt YS120 ställd på TTL Kommentar: År 2001 stötte jag på sex karibiska tioarmade bläckfiskar strax utanför stranden vid Capt’n Don’s Habitat på Bonaire. De ställde villigt upp för fotografering och gjorde sig bra på bild. Jag fick förträffliga tillfällen att ta bilder av dem ur alla tänkbara vinklar. Under veckans lopp plåtade jag dem minst fem gånger. Den här gången gick jag i vattnet med avsikten att få med två av dem på samma bild.
Martin Edge – brittisk fotolärare i toppklass
Motiv Flagermusefisk Sted Papua Ny Guinea Kamera Nikon F90x, Subal-housing, 60mm makro Indstilling 1/30 sek, f8 Blitz To Sea&Sea-blitzer YS90 på TTL Kommentar En eftermiddag mødte jeg en stime flagermusefisk på klos hold. Jeg forstod snart, at de ikke var sky, så det var en kæmpe chance. Jeg besluttede, at jeg kun ville have blå baggrund. Blænden skulle åbnes til f8 så blitzen kunne nå frem og lysmåleren viste 1/30 sekund. Jeg fortsatte med at skyde til filmen var brugt.
Martin Edge – brittisk fotolärare i toppklass
Motiv: Spökmuräna Plats: Kungkungan Bay, Sulawesi Kamera: Nikon F90x, Subal-hölje, 105 mm makro Inställning: 1/125 sek, bländare 5,6 Blixt: Edge/Sullivan ”Ring of Light” ringblixt inställd på TTL Kommentar: En dykguide i Kungkungan Bay på Sulawesi pekade ut den blå spökmuränan åt mig. Den låg på bottnen. Jag beslöt att försöka få en närbild av huvudet. Tog tre bilder på bländare 16. Sedan ökade jag bländaröppningen till 5,6 för att minska skärpedjupet. Jag hoppades att bakgrunden skulle få pastellfärger och bli helt utblurrad. Nu var jag så nära att avbildningsskalan var ungefär 1:3. Jag tog ytterligare tre bilder. Bara två av dem hade acceptabel skärpa på både ögat och munnen
Martin Edge – brittisk fotolärare i toppklass
Motiv: Skorpionfisk Kamera: Nikon F100, Subal-hölje, 105 mm makro Inställning: 1/125 sek, bländare 16 Blixt: 2 Sea&Sea YS90 på TTL Kommentar: Bra motiv men mot hopplös bakgrund. Skorpionfisken låg och solbadade uppe på några stenkoraller. Jag hade två saker att välja mellan. Att inte besvära mig utan simma därifrån. Eller försöka plåta efter bästa förmåga trots den urusla bakgrunden. Jag valde det senare. Jag smög närmare och till slut fyllde fiskens huvud hela sökarfältet. Med sådan snäv inramning blev ögonen det självklara att ställa skärpan på och rikta uppmärksamheten mot.
Martin Edge – brittisk fotolärare i toppklass
Motiv: Smörbult Kamera: D100, Subal-hölje, 200 mm makrolins Inställning: 1/180 sek, bländare 16. Blixt: 2 Inon Z220-blixtar Kommentar: Ställ in bländare och slutartid. Rikta blixtarna rätt. Sedan kan du smyga fram. Ligg lågt. Rör dig långsamt. Motstå frestelsen att snegla ner på kamerans LCD-skärm. Annars riskerar du att skrämma bort motivet. Du får aldrig en andra chans. Skänk ett ögonblicks uppmärksamhet på kameravinkeln. Se till att du kan komma ända fram från den vinkeln.
Martin Edge – brittisk fotolärare i toppklass
Motiv: Havssköldpadda Plats: Sipadan Kamera: Nikon 801s i Subal-hölje, 16 mm fisheye Inställning: 1/60 sek, bländare 11 Blixt: Nej Kommentar: Första gången jag lade märke till sköldpaddorna i uppifrånperspektiv var på Sipadan 1995. Jag tog åtskilliga bilder av dem. Olyckligtvis misslyckades framkallningen av den filmen på grund av ett strömavbrott. Hela filmen fick ett blågrönt färgstick. Jag beslöt att kosta på en diaram till den här bilden i alla fall. Vilken tur! Den har varit en av mina bäst säljande under de senaste 10 åren – med eller utan färgstick!

Martin Edge

– brittisk fotolärare i toppklass

Martin lärde sig dyka 1978 men på den tiden kände han ingen dragning till undervattensfoto. Några år senare åkte han och hustrun Sylvia på dyksemester till ön Minorca i Medelhavet. En kompis på resan övertalade Martin att hyra en Nikonos III i en dykbutik på orten. Han fastnade direkt!

Prylarna kompletterades med en mellanring 1:3 och en Subawider vidvinkeltillsats.
– Jag använde den utrustningen vid varje möjligt tillfälle hemma i England. Hur jag än försökte kunde jag ändå inte förbättra resultaten jämfört med dem på Minorca, säger Martin Edge.
Inom föreningen British Society of Underwater Photographers (BSOUP) fick han tillfälle att träffa några av den tidens främsta undervattensfotografer. Snart begrep Martin att dyra fotoprylar inte räckte för att få bra bilder. Hans frågor brukade kretsa kring ämnen typ planering, metodik och tålamod. Ofta såg han någon bild som inspirerade honom (det fanns många att välja mellan!).
– Jag frågade fotografen hur bilden hade tillkommit. Varje förklaring skilde sig från alla andra. Ändå lade jag snabbt märke till anmärkningsvärda likheter vad gällde fotografens drivkrafter och idéer bakom bilden, berättar Martin.
Ett ständigt återkommande tema var tålmodig väntan på att ett djur skulle komma fram ur sitt gömställe. Andra teman var att göra många dyk på samma lilla fotografiskt givande plätt. Eller att ägna en hel rulle film åt ett enda motiv. Eller att noggrant planera bilderna innan man går i vattnet.
Martin började sätta de nyförvärvade kunskaperna i system. Hur kunde han tillämpa dem på sitt eget fotograferande? På mycket kort tid (månader – inte år!) lyckades Martin utveckla sina färdigheter och sin förmåga avsevärt. Två år efter att han gick med i BSOUP och började bevista deras möten vann han föreningens prestigefyllda pris ”Årets nybörjare” – på första försöket. Det var 1985. Martins fotograferande gick från klarhet till klarhet. Allt byggde på de kunskaper han just tagit till sig. Snart kunde Martin även sammanställa det han lärt sig. Han hittade vägar att vidarebefordra vetandet och förklara sina metoder för andra och idag arbetar Martin som lärare i undervattensfoto och han har kommit ut med flera uppskattade böcker i ämnet.

Nuvarande kamerautrustning:
Nikon D100 och D200 i Subal-höljen
Objektiv: Nikkor 10,5 mm fisheye, 12-24 mm vidvinkelzoom, 17-35 mm normalzoom; 60, 105 och 200 mm makro.
Blixtar: Inon Z220, Sea&Sea YS30 och YS120y

Logga in för att se fullständiga artiklar, eller registrera dig om du inte redan har en inloggning på DYK. Båda är här.

Skaffa också prenumeration på DYK tidningen här.

Läs även

Skaffa dig information, inspiration och upplevelser