Fotokurs för nybörjare
Fotospecial
Du får med dig en kamera ner i vattnet för allra första gången. Från det ögonblicket börjar ett helt nytt sätt att dyka. Plötsligt ser du fiskar, färger och koraller som fotomotiv. Du börjar tänka i bilder. Som nybörjare kan du ändå ha svårt att ta riktigt bra bilder på dyket – trots att motiven finns där. Därför deltog en grupp nyblivna undervattensfotografer i en fotokurs på dykcentret Marsa Shagra i Egypten. Där koncentrerade de sig uteslutande på att ta bättre bilder i vattnet.
Kursen var arrangerad av Kingfish Dive & Travel. Idén var att ge deltagarna en grundlig genomgång av några olika aspekter och metoder inom uv-foto. Kursen vände sig till nybörjare. Därför fanns inga anspråk på stora kamerasystem eller digitala spegelreflexkameror. Enda kravet på utrustningen förutom kameran var en yttre blixt. Då kan man leka med balansen mellan naturligt ljus och blixtljus. Lärare på kursen var den rutinerade undervattensfotografen Rasmus Dystedt. Han hade inbjudit mig att vara med som assistent.
Varje dag följde kursen samma fasta schema. På kvällen var det lektioner med teori och idéer. Det var meningen att deltagarna skulle omsätta dem i praktik nästa dag. Resultatet av deras ansträngningar visades upp och kommenterades nästa kväll. Därefter följde en ny teorilektion.
Komposition
Sin första lektion fick deltagarna redan i bussen till Marsa Shagra. Platsen ligger cirka tre timmars bussresa söder om Hurghada. Lektionen handlade om komposition. De nya uv-fotograferna fick bland annat en grundlig genomgång av hur man kan skapa harmoni och balans i en bild. Då använder man ”tredjedelsregeln” eller Gyllene Snittet. Det är nämligen sällan spännande att se en bild där huvudmotivet ligger precis i mitten. Man kan med fördel placera det en tredjedel från kanten eller från ett bildhörn. Man kan helt enkelt utnyttja att betraktarens öga automatiskt dras till Gyllene Snittets skärningspunkter. Man placerar något viktigt i motivet precis där. Exempelvis ser det ofta bra ut om ögat på en fisk ligger i en av punkterna.
Därefter fick deltagarna några exempel på hur man kan skapa djup i bilden. Då använder man huvudmotivet som förgrund och lämnar samtidigt plats för lite rev eller annat landskap i bakgrunden. På det sättet kan man uppnå en tredimensionell effekt. Som avslutning på första lektionen berättade Rasmus lite om ”inramning” av huvudmotivet. Säg att exempelvis en fisk gömmer sig i en öppning i revet. Då kan man försöka få med revöppningen runt fisken – som en ram. Det kan ofta vara ett bra sätt att göra bilden mer intressant att titta på.
Äntligen i vattnet
På morgonen första dykdagen stod alla klara med välsmorda o-ringar i kamerahöljena. Nu var det äntligen dags att komma ner i det klara blå Röda Havet. Redan på det obligatoriska incheckningsdyket stod en sak klar. Deltagarna var ivriga att komma till skott med sina kameror. Nu var det spännande. Skulle de minnas något av vad de lärt sig om komposition i bussen dagen innan?
Vid bildgenomgången på kvällen visade deltagarna tre bilder var. De fick först själva kommentera dem. Därefter kom Rasmus och jag med vårt ris och ros. De andra deltagarna fick också komma in och ge sina synpunkter. Alla deltagare kunde faktiskt visa upp några bilder som bevis på att de hade klarat att tillämpa en del av metoderna för bildkomposition. De gav exempel både på tredjedelsregeln, förgrund/bakgrund...