DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hämta RSS feed  NYHETSBREV!

  Video  Video
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
John Boyle har filmat undervattens-dokumentärer i nästan 20 år. Han har sålt dem till TV-kanaler över hela världen – bland andra National Geographic, Discovery och Sky.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
Noggrann bildkomposition är viktigt.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
Våga gå nära motivet.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
Skönheten sitter i detaljerna.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
Också en törnekrona kan vara vacker.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
Använd förgrund och bakgrund för att ge perspektiv i filmscenerna.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
John Boyle växlar mellan översiktsbild, medeldistans och närbilder.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
Att berätta en historia på John Boyles sätt innebär att fånga rörelse med kameran.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
Vidvinkel skulle ha visat hela fisken. På det här sättet framhävs ”ansiktet”.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
Sådana motiv som hajar filmar man bäst underifrån.
Rörliga bilder – om konsten att berätta en historia
John Boyle har filmat undervattens-dokumentärer i nästan 20 år. Han har sålt dem till TV-kanaler över hela världen – bland andra National Geographic, Discovery och Sky.

Rörliga bilder

– om konsten att berätta en historia

Av John Boyle

Dina älskade videoinspelningar från dyksemestern – brukar de få åskådarna att somna? Vill du göra dem förtjusta? Då måste du lära dig att berätta historier. Det säger den prisbelönte videofilmaren John Boyle.

Filma video under vatten är lätt – det är ett enkelt faktum. Att filma ger också otrolig tillfredsställelse. Fler och fler inser det. Många experimenterar också med sina digitala stillbildskamerors förmåga att även ta rörliga bilder. De finner snabbt att de åstadkommer härliga filmsnuttar. De kan dokumentera djurs beteende och rörelser på ett sätt som stillbilder inte har en chans att skildra.
Du kan spela in precis vad du ser i vattnet. Sedan kan du redigera fram det bästa ur materialet och dela med dina vänner. Du kan faktiskt åstadkomma undervattensfilmer komplett med musik, berättarröst och ljudeffekter – se upp Cousteau! Det är nya tider nu!
Att filma lägger också en ytterligare dimension till dykningen. Du kanske först tar med kameran mest på skoj. Ganska snart kan du inte tänka dig att vara utan den! Förr kastade du kanske bara en blick på ett djur, noterade att det fanns där och simmade vidare. Med kameran ägnar du evigheter åt att studera vad djuret håller på med. Du försöker hitta bästa vinkeln för att skildra det på film.
Du finner snart dig själv liggande på en öde slambotten. Du väntar på att någon liten pyssling eller krumelur ska titta fram igen från sitt gömsle så att du kan fånga något speciellt på film. OK – jag kanske inte får det att låta speciellt lockande. Men vänta bara tills du ligger där! Kom då ihåg mina ord…

Köpråd
Vad ska du börja med att välja – kameran eller höljet? Undervattenshöljet enligt min åsikt. Genom hela prisskalan är det väldiga skillnader på vad olika videokameror klarar av att åstadkomma. Ändå kommer ganska få inbyggda finesser verkligen till användning nere i vattnet.
Tänker du likadant som jag? Då har du troligen behov av att justera ännu färre av inställningarna medan du dyker. Visst – det finns ett eller annat udda undantag. Men jag tror faktiskt att kamerans automatik är både smartare och mer exakt än jag.
Ta alltså en titt på vilka höljen som finns att köpa. De varierar förvånande mycket. Viktigast är att välja ett som du trivs med och som känns bra i händerna. Sedan är det dags att välja en kamera som passar i burken.  

Höljen
Så värst många olika tillverkare finns det inte att välja mellan. De största är den kanadensiska Amphibico, amerikanska företag som Gates och Ikelite och brittiska Greenaway Marine som har märket Seapro. Att kolla olika modeller och jämföra priser är alltså tämligen enkelt.
Du har tre principiellt viktiga beslut att fatta: Elektrisk eller mekanisk styrning av kamerans inställningar? Vilka inställningar ska vara åtkomliga från höljets utsida? Vilken kvalitet är det på bilden i sökaren?
Elektrisk styrning av inställningarna innebär att kameran har kabelförbindelse med knappar på höljets utsida – oftast på handtagen. Mekanisk styrning består av ett system med rattar och hävstänger för att trycka på kamerans egna knappar eller...

Logga in för att se fullständiga artiklar, eller registrera dig om du inte redan har en inloggning på DYK. Båda är här.

Skaffa också prenumeration på DYK tidningen här.

Läs även

Skaffa dig information, inspiration och upplevelser