DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hämta RSS feed  NYHETSBREV!

Rejse  Resa
Tour d'Europe 3 – Sydeuropa
Mellan dyken kan man välja att stanna kvar i båten och sola eller gå i land för att utforska ön eller äta lunch på restaurangen.

Tour d'Europe 3

– Sydeuropa

TEXT OG FOTO Mattias Granberg, Linn Vennberg

På sin resa genom Storbritannien hinner Linn och Mattias bland annat besöka ett ubåtsvrak och dyka med brugd och lekfulla sälar. Nu går färden vidare till andra sidan kanalen och sedan vidare söderut.

►  Samma morgon som vi gjorde oss redo för att ta färjan från Dover över till Dunkirk drog stormen Francis in över Storbritannien och Frankrike. Vår färja kunde ändå ta sig över kanalen som planerat, och väl i Frankrike letade vi reda på en skyddad plats att vänta ut stormen på innan vi kunde dyka. Liksom i Normandie hade vi hittat en dykklubb med några hjälpsamma medlemmar som erbjudit sig att ta oss med ut för att dyka.

Med stormen som just dragit förbi i åtanke var våra förväntningar satta ganska lågt, och väl i vattnet kunde vi konstatera att sikten var så pass dålig att vi knappt kunde se vraket eller varandra och att fota eller filma var uteslutet. Trots det hade vi en bra dag med några nära möten från båten med den lokala delfinen som ofta kan ses vid ett av vraken. Och en dag till havs i gott sällskap är alltid en bra dag. Vi måste definitivt komma tillbaka hit igen och dyka under bättre förhållanden.

Efter vårt mindre lyckade andra försök på vraken från andra världskriget styrde vi raka spåret mot Peniche, Portugal, och vår inbokade dykning i marinskyddsområdet Berlengas. Det består av tre ögrupper, Berlenga Grande, Estelas och Farilhões-Forcadas. Den mesta dykningen sker runt Berlenga Grande som är huvudön. Mellan dyken kan man gå iland för att utforska ön, lapa sol på stranden eller äta lunch på restaurangen. De yttre mindre öarna dyks inte lika ofta, eftersom de är mer utsatta för vädret.

Stim av tryckarfiskar
Det finns många sceniska grottor att utforska runt om Berlenga Grande. Vårt favoritdyk där var en av de större grottorna, där det finns ett stort stim nyfikna grå tryckarfiskar. Att simma in i den mörka grottan och plötsligt vara omringad av hundratals av dem var en surrealistisk upplevelse, och vi tillbringade två hela dyk med att utforska deras hem och bekanta oss närmare med dem. Förutom grottor finns det mycket bläckfisk på dykplatserna runt ön, och vi såg även tioarmad bläckfisk och stim med havsrudefiskar. På en dykplats såg vi sex sanktpersfiskar, och eftersom de håller sig i området är det väldigt vanligt att se dem på den här dykplatsen. Vi tog oss även ut till Farilhões-Forcadas en dag där vi dök på en vägg täckt av lila hornkoraller.

Som en bonus såg hade vi även en flock delfiner som simmade bredvid båten och hoppade och lekte i vågorna på väg tillbaka vår sista dag. Det är väldigt vanligt att se delfiner i området och det blev ett perfekt avslut på vår vistelse där. En annan höjdpunkt förutom dykningen var de varma duschar som erbjuds på dykcentret. I början av vår vistelse i Storbritannien var alla campingar stängda, och när de väl öppnade igen var allt fullbokat överallt vi åkte.

När vi kom till Frankrike var det samma sak där, allt var fullbokat. Efter det har vi kommit att omvärdera betydelsen av en varm dusch, något de flesta, inklusive vi själva tills nu, tar för givet. Vi har en liten utedusch i bilen och Storbritannien är fullt av sjöar att bada i...

Logga in för att se fullständiga artiklar, eller registrera dig om du inte redan har en inloggning på DYK. Båda är här.

Skaffa också prenumeration på DYK tidningen här.

Fakta

Fakta – Dykkercentre

AcuaSubOeste i Peniche erbjuder två dyk vid Berlenga Grande för 70 euro, och att hyra utrustning kostar 20 euro. Avgång är cirka 09.30 på morgonen, och man...

Läs artikeln i DYK #66:

SOME images:
Tour d'Europe 3 – Sydeuropa, Tour d'Europe 3 – Sydeuropa
, Tour d'Europe 3 – Sydeuropa
Mattias kollar igenom utrustningen innan det är dags att hoppa i det svalkande vattnet.
En bläckfisk kikar ut på oss från sin håla, där den oftast håller till under dagen innan den ger sig ut på sin nattliga jakt.

Läs även

Skaffa dig information, inspiration och upplevelser