DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hämta RSS feed  NYHETSBREV!

Anmeldelse  Recension
Diveroid – Förvandla din mobil till en UV-kamera med dykdator

Diveroid

Förvandla din mobil till en UV-kamera med dykdator

Text och foto: DYK redaktionen

Det finns en hel del olika UV-hus till smartphones att välja på, och oftast måste man köpa ett specialanpassat hus till sin mobil. Men Diveroid har gjort en smart och prisvärd lösning som gör om din smartphone till en kombination av kamera, dykdator, kompass och loggbok. Huset är av universalmodell och passar de flesta Iphone- och Androidmodeller. Diveroid startade som ett crowdfunding-projekt.

Uppackning
Enheten levereras i en kartong innehållande en formgjuten förpackning i hård cellplast, som skyddar UV-huset och tillbehören väl. Det kan vara värt att spara förpackningen för att även kunna använda den till förvaring och transport. I förpackningen finns, förutom själva UV-huset, den svarta runda knappen som kallas “mini”, vilken placeras på utsidan av huset för att kunna registrera tryck/djup och temperatur. Kommunikationen mellan mobilen och mini sker via bluetooth. En handlovsrem och ett antal funktabsorberare av engångstyp följer också med.

Appen
Det krävs en Diveroid-app för att kunna använda huset. Denna laddas ner från Appstore eller Google Play. När man startar appen behöver man ge tillåtelse att använda Bluetooth, kamera och mikrofon. Därefter väljer man det hus som ska användas (i dagsläget finns endast Universal Pro). I nästa steg markerar man om mini används, och i så fall paras denna ihop med mobilen. Sedan är det klart.

Förberedelse före dyk
Smartphonen fästs enkelt i huset med hjälp av fjädrande klämmor som håller den på plats. Före dyket sätter man mobilen i flight-modes och startar Appen. Den måste vara igång innan man stänger UV-huset, och göra det möjligt att använda de tre knapparna på utsidan för att komma åt menyer och kamerafunktioner. UV-huset har inbyggda kylflänsar för att undvika kondens, men för varmare vatten rekommenderas ändå att man använder de fuktabsorberare som följer med i leveransen.

Handledsremmen kan knäppas ihop för att sitta säkert på handleden, men om man dyker med torrdräkt blir det för tight, så då är det bättre att lämna den i öppet läge.

Funktioner
På den stor ytan syns NDL, djup, dyktid och temperatur med stora tydliga siffror, och det är enkelt att växla mellan funktionerna, även med torrhandskar.

Med den översta knappen växlar man bildläge (ultra-vidvinkel, vidvinkel, zoom och selfie). Genom att hålla in knappen sätter man mobilen i strömsparläge. Mittenknappen används för att fota eller filma. Med ett kort tryck tar man en stillbild, och med ett längre tryck startar man videoinspelning. Den undre knappen används för fokus och för att aktivera eller deaktivera det digitala rödfiltret som anpassar sig till djupet man befinner sig på.

Efter dyket får man automatiskt en logg med djupkurva och bilder från det aktuella dyket. Man kan även lägga in data från dyket i en bild och dela med vänner eller på sociala media.

I fridykningsläget kan man hålla koll på antal dyk, djup, dyktid, vattentemperatur samt vilotid på ytan. Man kan även ställa in djuplarm för maximalt djup, som vid överskridande signalerar med ljud och vibration. Om båtföraren har samma app installerad, kan dykaren meddela dykledaren på båten och skicka sin position på ytan genom att hålla in knapp 1 och 3 samtidigt.

Första dyket med Diveroid
Det är en kall och...

Logga in för att se fullständiga artiklar, eller registrera dig om du inte redan har en inloggning på DYK. Båda är här.

Skaffa också prenumeration på DYK tidningen här.

All-in-one dive gear on your smartphone Video: DIVEROID
Fakta

Fakta – Diveroid

Max djup 60 meter
Tätning Dubbla o-ringar
Funktioner Dykdator, loggbok, kompass, foto, video.
...

Läs artikeln i DYK #Special Jan '23:

SOME images:
Diveroid – Förvandla din mobil till en UV-kamera med dykdator, Diveroid – Förvandla din mobil till en UV-kamera med dykdator
, Diveroid – Förvandla din mobil till en UV-kamera med dykdator
Hållaren i botten avhuset kan flyttas för att anpassa läget för smartphonens kamera, så att den placeras optimalt i förhållande till fönstret på baksidan.
En äldre iPhone 11 håller här på att förvandlas till en undervattenskamera. Mobilen parkopplas till Mini för att via Bluetooth registrera temperatur, djup och kompassriktning. Efter att du ställt in gas etc. startar du appen och stänger huset. (Kom ihåg att ställa in "High Mode" till ON om du vill ha bilderna i högsta upplösning).

Läs även

Skaffa dig information, inspiration och upplevelser