DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hämta RSS feed  NYHETSBREV!

Rejse  Resa
Aktern på den Maltesiska patrullbåten P29.

Tour d’Europe

Sicilien & Malta

Text och Foto: Mattias Granberg, Linn Vennberg

På sin resa genom Europa har Linn och Mattias tagit sig allt längre söderut och planerar nu att besöka Sicilien, Malta och Grekland.

►  Hej igen! Det är dags för ännu en uppdatering från vår dyk-road trip runt Europa. När vi senast lämnade er var vi i Spanien och väntade på att man skulle öppna upp i Frankrike efter lockdown. Några dagar före jul kunde vi fortsätta vår resa in i södra Frankrike, där vi hittade en fin plats att stanna på för att fira jul, med lite svenska delikatesser från IKEA. När vi sedan körde vidare längs den franska sydkusten började vädret bli sämre. Temperaturen rörde sig ned mot nollan och på mornarna var det bara några grader i bilen. Eftersom vi planerat att tillbringa vintermånaderna längre söderut på Sicilien, Malta och i Grekland hade vi inte installerat någon värmare.

En natt när vi stannade för att sova visade termometern tre minusgrader ute, och typiskt nog gick sidodörren sönder precis då så att det inte gick att stänga den helt. Efter en ganska kylig natt åkte vi raka vägen till en verkstad som kunde fixa den temporärt och beställa delar. När delarna kommit och dörren var fixad bestämde vi att det var dags att bege oss mot varmare breddgrader. Eftersom det inte verkade troligt att vi skulle kunna åka till Grekland eller Kroatien efter Malta, som vi planerat, fick vi ändra våra planer. Mycket var fortfarande nedstängt i Italien också. Därför åkte vi direkt till Malta och räknade med att upptäcka Italien på vägen tillbaka upp igen. Ett COVID-test, två färjor, ett veterinärbesök för att avmaska hundarna och ett antal mil senare anlände vi till Malta. Där möttes vi av strålande sol och 20 plusgrader. Nu var det äntligen dags att fortsätta dyka.

Malta
Under vår första dag på ön åkte vi till dykcentret Go Dive Malta. De hade erbjudit sig att hjälpa oss med dykningen och gav oss en genomgång av olika dykplatser, eftersom vi mestadels skulle dyka själva från land. Dykcentret har en segelbåt, som de dyker från under säsongen så att gästerna kan kombinera dykningen med segling längs Maltas kustlinje, och de erbjuder även liveaboards. Tyvärr var den inte sjösatt under vårt besök, eftersom det inte är så mycket aktivitet på dykcentren under vintern.

Inte möjligt att dyka
På grund av vädret var det inte möjligt att dyka när vi anlände till Malta, men efter en vecka hade vinden lugnat sig och vågorna minskat, och vi var redo för ett första dyk vid Cirkewwa. Det är en av de mest populära dykplatserna, och här finns en stor parkering intill igångsplatserna. På dykplatsen finns stegar som gör det lätt att ta sig upp, och här finns även ett servicehus med dusch och toalett för dykare. Under ytan finns mycket att se. Två vrak, replikor av gamla romerska amforor och ankare, ytterligare ett stort ankare, sandbotten där man kan hitta rockor och ett rev med överhäng, tunnlar och mycket annat marint liv som exempelvis bläckfisk.

Den maltesiska patrullbåten P29
Vårt första dykmål var vraket efter den maltesiska patrullbåten P29. Hon sänktes 2007 som ett artificiellt rev...

Logga in för att se fullständiga artiklar, eller registrera dig om du inte redan har en inloggning på DYK. Båda är här.

Skaffa också prenumeration på DYK tidningen här.

Läs artikeln i DYK #68:

SOME images:
Tour d’Europe IV – Sicilien & Malta

Läs även

Skaffa dig information, inspiration och upplevelser