DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hämta RSS feed  NYHETSBREV!

Rejse  Resa
Sipalay & Dauin – Negros dykpärlor
Två små clownfiskar i sitt vackra havsanemon-hem. Anemonen Heteractis magnifica kan vandra långa sträckor över revet. Här satt den högst upp på en korallpelare.

Sipalay & Dauin

– Negros dykpärlor

Text och Foto: Magnus Lundgren

Hela familjen var verkligen redo för en efterlängtad semester och det första vi ser när vi väntar på bagaget på Bacolods flygplats är en färgglad skylt som berättar för oss att ”It’s more fun in the Philippines”. Hela min ”dyk-rostiga” familj nickar instämmande. Det var ju precis så vi tänkte när vi bestämde oss för att resa till två av ön Negros dykpärlor - Sipalay och Dauin. Det var dags att familjesemestra med dykning på schemat. Häng med så berättar vi hur det gick!

►  Det har alltid funnits en förkärlek till Sydostasien i vår familj. Där finns en okomplicerad tillvaro där, i en bungalow, nära en smäktande strand med det svalkande havet bara ett stenkast från verandan. Så vi reste österut från Köpenhamn och väldigt många timmar senare anlände fyra mosiga resenärer på res-darriga ben till Sipalay mitt i den becksvarta natten.

Vårt fokus var på familjesemester kryddad med olika stor dos dykning beroende på person i familjen. Därför handplockade vi omsorgsfullt två ställen där lättillgänglig dykning och semesterhäng gick att dosera fritt för var och en av oss. I vår familjeskara är jag ju dyknörden och yrkesfotografen, Sanna (min fru) är före detta dykinstruktör som numera dyker synnerligen sporadiskt och mina tonårsdöttrar Tove och Signe tog sin grundutbildning för tre år sedan och de hade inte dykt sedan dess.

Dagen gryr i Sipalay
Den nattsvarta teaterridån gick upp när morgonsolen anlände och ett tropiskt paradis tornade upp rakt framför oss. Vi gick ner till Sipalays bländvita strand som kantar den lilla bukten och vi njöt av vår första frukost på plats. Solen stod redan högt och havet låg spegelblankt och välkomnande och kallade på oss för ett svalkande bad. Nu hade vi verkligen landat.

Vi bokade in Katharina, dykinstruktör på Easy Diving, för ett så kallat avrostningsdyk redan första eftermiddagen. Båda mina döttrar tyckte att det var ett absolut måste. Hela förmiddagen pillade vi med dykutrustning nere vid dykcentret. Hur var det nu igen? ”Regulatorn skall sitta på andra hållet” korrigerar jag och alla skrattar och tänkte att det verkligen var ett tag sedan sist. Det kändes bra att ha tid att bli bekant med prylarna igen, fixa med bly, testa dykvästens inflator och preppa dykmasker och annat. Jag körde en demo där alla hade sin dykdator framme i högsta hugg och vi kollade vad displayerna visade, ställde in att vi skulle dyka med luft, och korrigerade datum och tid. Nu var vi redo.

Rosten släppte snabbt
Vår lilla dykbåt ankrar upp på Disneyland, en lugn dykplats som ligger bara några få minuter från dykcentrets strand. Den första anspänningen släppte direkt när vi rullar i det blå 28-gradiga klara tropiska havet. Nedstigningslinan leder oss ner till en stor sandplätt på fem meters djup. Signe och Sanna tar lång tid på sig att gå ner så att öronen hinner tryckutjämnas. Dykinstruktör Katharina kör dykövningar med Tove och Signe. Det är masktömning, återhämta och tömma regulator och fenbalans för att hitta den rätta ”ja-just det” känslan. Alla färdigheter kommer snabbt tillbaka.

Efter övningarna på sanden ger vi oss av på en lång simtur längs det gnistrande korallrevet. Solens strålar letar sig ner till oss och vi dyker på tio meters djup mest hela tiden. Två tio-armade bläckfiskar svävar intill en stor hjärnkorall och vi alla vässar flytkraftskontrollen för att sväva nära bläckfiskarna. I en skreva lite längre fram bor en...

Logga in för att se fullständiga artiklar, eller registrera dig om du inte redan har en inloggning på DYK. Båda är här.

Skaffa också prenumeration på DYK tidningen här.

Fakta

SOME images:
Sipalay & Dauin – Negros dykpärlor, Sipalay & Dauin – Negros dykpärlor
, Sipalay & Dauin – Negros dykpärlor
Det var kanonbra att familjens första dyk blev en så kallad ”avrostning” på enkla dykplatser med Easy Divings kunniga dykteam.
Stranden i Sipalay är en skön och lugn plats som nyttjas av ett fåtal turister och lokala förmågor som skall ut och fiska.

Läs även

Skaffa dig information, inspiration och upplevelser